LilleNille

fredag, februar 10, 2006

Legg ned Distrikts-Norge

I kveld er LilleNille litt irritert. Det er kanskje ikke så smart å skrive på bloggen i denne kveldsformen, men det finnes folk i Distrikts-Norge som kan irritere en steinvegg. Begrunnelsen de bruker er nettopp sitasjonen og holdningene i Distrikts-Norge, noe så komisk. Derfor har LilleNille bare en logisk konklusjon: Legg ned distriktene, og Norge blir mye mer tolerant.

Det er Richard i Big Brother som irriterer LilleNille noe grenseløst. Kan ikke deltakerne snart nominere han, slik at vi som ser serien kan få stemt han så langt ut av serien som overhode mulig. Det er ikke Richard sin Harry-stil som irriterer LilleNille. Det at han er en minoritet gir faktisk noen plusspoeng. Det er hans syn på homofile som er ille. Han har en nedladende holdning til gutter som liker gutter. LilleNille har ikke hørt han snakke om lesbiske, men er han konsekvent mener han det samme om jenter som liker jenter. Det betyr at han skjærer i hjertet til homofile og lesbiske hver eneste dag i beste sendetid på TV Norge.

Det siste utspillet fra Richard er at han skjemtes over å være norsk på grunn av Morten, den eneste homofile gutten i huset. Det er mulig å ikke like personligheten til Morten, men å være kritisk og utskjellende på grunn av legningen er litt drøyt. Pastor Torp eller Dagfinn Høybråten blir liberale på homofili i forhold til BB-Richard. Det gjør LilleNille sint!! Richard kan sikkert ha gode grunner til ikke å like Morten, men å trekke inn hans seksualitet i resonnementene er gammeldags og lite åpent. Det er ille å høre at sånt skjer fortsatt. Det er også ille å registrere at mange støtter hans syn på seksualitet. Ille!!!

Richards egen forklaring på hans holdninger er at han er fra distriktet. Der er ikke homofili så vanlig. Derfor takler han ikke urbaniteten så godt som byfolket. Det er verdens dårligste unnskyldning. Det sier litt om hvor nedladende han kan være. LilleNille har en løsning, en god løsning. Legg ned distriktene, vi blir kvitt Richard, hans holdninger og hans meningsfeller. Norge blir mye mer tolerant. Alle blir blidere, mer åpen og mer liberal. LilleNille likte denne ideen kjempegodt. Jeeeee.

7 Comments:

At februar 10, 2006, Anonymous Anonym said...

Det var lite tolerant av deg å si at Norge blir mer tolerant bare man legger ned distriktene ;O)

Jeg skal ikke forsvare Richard her, han er en tulling.

Dessuten er han overhodet ikke representativt for synet på homofile i distriktene.

Altså, jeg kjenner et par homofile i Kongsvinger (der Richard er fra, og jeg også) og det er lite hetsing og nedlatende holdning de opplever der.

Det finnes selvsagt enkelte utskudd som Richard, men de er veldig få. Stort sett er de tolerante også i distriktene. I hvertfall i Kongsvinger-dstriktet hvor jeg er fra og her jeg bor nå på Røros...

 
At februar 10, 2006, Blogger LilleNille said...

Heisan Knut Stian Olsen, det er en spissformulering. Distrikts-Norge kan ikke legges ned. Folk må få bo der de vil. Det er stor verdiskapning i distriktene. Derfor er spissformuleringen umulig å gjennomføre. Hovedpoenger er at hvis BB-Richard sine holdninger i stor grad er gjeldende i distriktene, ville Norge ha blitt et mer tolerant samfunn hvis flere bodde i store byer. Det å bo i distriktet skal ikke være en godkjent unnskyldning for forrakt for homofile og lesbiske.

LilleNille burde ikke sette alle i distriktene i samme bås, men BB-Richard var ordentlig forkastelig i går. Det rant over og vel så det.

 
At februar 10, 2006, Blogger Flopsy said...

Ikke for å være ufin her, men du fremstår ikke som så veldig tolerant selv heller ;-)

Godt mulig at denne Richard påstår at homofobien er sterkere i distriktet enn ellers, men man skal ikke tro på alt man hører heller, vet du.

Fordommer finnes over alt det. Og det hjelper ikke så mye å møte en fordom (homofobi) med en annen (distriktsfiendtlighet).

Men det var nå min mening da ;-)

 
At februar 11, 2006, Blogger LilleNille said...

Heisan Flopsy.
”Legg ned Distrikts-Norge” er en spissformulering nettopp fordi Richard (og andre) bruker holdningene i Distrikts-Norge som argument for sine holdninger. Tåpelige argument, som krever en ”tåpelig” spissformulering.

Poenget er å gi folk med konservative holdninger innputt på et tolerant samfunn som for eksempel Oslo.

 
At februar 11, 2006, Blogger Flopsy said...

Er du nå så sikker på at Oslo er så gjennomført tolerant da?

Ikke at jeg kjenner byen ut og inn, men jeg føler meg temmelig sikker på at intoleransen lever i beste velgående i hovedstaden også...

Jeg bor i selv i periferien, og kan ikke si at jeg føler at vi er så veldig mye mer intolerante her enn i mer sentrale strøk...

 
At februar 12, 2006, Blogger LilleNille said...

Flopsy, grunnen til at LilleNille har brukt distriktene som en skyteskive er at det var Richard sitt argument for sine holdninger. Dette blir støttet opp på et BB-forum som LilleNille deltar i. I utgangspunktet syns LilleNille det er håpløst at bostedsadressen blir brukt for å forsvare utsagn. Derfor spissformuleringen om ”Legg ned Distrikts-Norge”.

LilleNille tror det er enklere å være homofil eller lesbisk i en by. Det er et større fellesskap og alle kjenner ikke alle. Forhåpentligvis er folk i byene mer liberal, men LilleNille kan ikke bevise den siste påstanden.

 
At februar 12, 2006, Blogger Flopsy said...

Joda, jeg skjønner at denne Richard er årsaken til spissformuleringen din. Men jeg må innrømme at jeg synes måten du reagerer på er litt synd. Richard er selvfølgelig ikke representativ for alle som bor i distrikt-Norge! Han snakker kun for seg selv. Med andre ord er det ham du bør bli irritert på, ikke hele distrikts-befolkningen....det er noe som heter å ikke skjære alle over en kam, vet du.

Om det er lettere å være homofil i en by? Joda, jeg tror nok du har rett i at det er lettere å treffe andre homofile i byene. Og at det er lettere å finne et fellesskap. Men det behøver ikke bety at det er forferdelig å være homofil i distriktet heller.

Håper ikke du synes jeg kverulerer her. Men jeg sitter igjen med en følelse av at du kun er kjent med storbyen, og at du tror på Richards kommentarer om at folk i distriktet er intolerante og homofobe. Det synes jeg er synd. Ikke synes jeg det stemmer særlig godt heller, ihvertfall ikke med den lille byen jeg bor i :-)

 

Legg inn en kommentar

<< Home