LilleNille

torsdag, april 20, 2006

Barne-tv kliner til


Nå begynner til og med barne-tv å bli interessant. Jentekyssing i beste sendetid vil rekruttere mange nye lesbiske. Valgmulighetene blir enorme om noen år for oss som foretrekker jenter. Hurra for barne-tv!!!

Eller kanskje ikke. Mange jenter eksperimenterer med jenter før en blir bevisst på egen seksualitet. Å utforske er en viktig del av det å bli voksen. Det er ikke barne-tv som skal ha æren for at LilleNille ble lesbisk. At to av samme kjønn kysser hverandre er bare å gjenspeile virkeligheten. Det var på tide at barne-tv tok virkeligheten innover seg.

De som reagerer på dette har lite å gjøre. Kanskje på tide representantene for Misjonssambandet får seg en hobby, noe å fordrive tiden med. Å gjenspeile virkeligheten vil kun redusere fordommer. Færre fordommer vil være en fordel for barn og voksne.

6 Comments:

At april 20, 2006, Blogger Elisabeth said...

Ser du fortsatt på barnetv i en alder av 22? ;) Imponerende

 
At april 20, 2006, Anonymous Anonym said...

Rent personlig synes jeg BarneTV har tapt seg kraftig siden jeg var i BarneTV-alder selv.

Da tenker jeg på at vi kunne se på morsomme programmer som for eksempel Fraglene. Men idag er BarneTV blitt FOR opplæringspreget. Det virker som om det er sosionomer som produserer BarneTV for tiden. I gamle dager var BarneTV underholdning, og ikke mer. Sesam Stasjon var den første av disse opplæringspregede programmene med Totalreklame attåt.

Fysj og fy.

 
At april 20, 2006, Blogger LilleNille said...

Nei Elisabeth ice scream, jeg ser ikke barne-tv, men jeg har ikke noe imot at de viser dukker som kysser. Det blir ikke flere lesbiske av det, bare noen som får det bedre med seg selv og kanskje mindre fordommer mot en stor minoritet.

Det kan hende peterandrej har rett. Barne-tv er blitt noe mer enn underholdning, men sannsynligvis vis på grunn av at programmene er etterspurt?

 
At april 21, 2006, Anonymous Anonym said...

Det som er tilfellet idag, er det pedagogiske synet som hele tiden skal være så fremtredende. Det siste jeg hørte nå, er at "Jul i Skomakergata" ikke tilfredsstiller i stor nok grad på det pedagogiske plan. Men dette programmet er noe av det som virkelig satte spor etter seg i min oppveskt, sammen med Eli i Portveien, Teodor og Fragglene. Barn er jo ikke pedagogiske. De er barn! De er utforskende og nysgjerrige, og de forbarmer seg over alt de kan suge til seg av informasjon og erfaringer som de kan leke om. Dette kan bli en enorm diskusjon, og jeg kunne skrevet side opp og side ned om emnet, men poenget mitt er (om enn noe snevert) at det ER de voksne som bestemmer hva barna skal se på Barne-TV. Og jeg synes virkelig at de bør få slippe all inputen over normer og regler i den lille halvtimen om dagen. Hva som menes om lesbiske er også et veldig stort tema, men også dette bør bli vektlagt for barn. Det å være lesbisk er ikke det som er forventet der ute i verden. Og jeg synes ikke barna bør dras inn i den forvirringen det må være å innse at man ikke er som størsteparten av befolkningen. Men om man gjør det til en lek - helt greit. Og hvis det kan hindre fordommer - på flere plan- ja, da synes jeg faktisk det er helt greit.

 
At april 21, 2006, Blogger LilleNille said...

Takk for innspillet catmo.
Det er ganske enkelt å være enig i mye av det du skriver. LilleNille syns du bør skrive noe om disse tankene i bloggen din. Det hadde vært morsomt å lese, kanskje debattere.

LilleNille syns ikke det gjør noe at barne-tv tar virkeligheten innover seg, men først og fremst bør det være underholdning, oppdragende. At barbie kysser barbie bør ikke være støtende. Og de som blir støtt bør skifte kanal.

 
At april 22, 2006, Anonymous Anonym said...

Oppfordring tatt - dette er gjerne noe jeg vil ha innlegg og innspill på i bloggen min. Kanskje sees vi der:)

 

Legg inn en kommentar

<< Home