LilleNille

tirsdag, mai 16, 2006

Tid for forandringer

LilleNille fant utdrag av debatten for 17. mai komiteen i Sandefjord på NRK sine internettsider. Det var nok en merkelig debatt, en konservativ debatt, men kjedelig var den sikkert ikke.

Lederen i komiteen fikk ikke bytte ut bunaden med indisk sari. Det betyr at reglementet er som en hellig skrift for medlemmene i 17. mai komiteen. Dersom LilleNille hadde bodd i distriktet, måtte hun ha takket nei til vervet som medlem av 17. mai komiteen i Sandefjord. Bunad er ikke noe for LilleNille, men det passer sikkert for andre.

LilleNille ble inspirert av debatten i Sandefjord, og ønsker dette antrekket på 17. mai i Oslo.
-Leopard string.
-Svarte strømper
-Kort kjole fra Chanel.
-Støveletter fra Chanel.
-Sløyfe i håret.

Sexy, trendy, men ikke etter smaken til 17. mai komiteen i Sandefjord. Heldigvis er det langt derfra til Oslo. God 17. mai med eller uten nasjonalsang og nasjonaldrakt.

6 Comments:

At mai 16, 2006, Anonymous Anonym said...

String? Du lovte noe annet (=:
Sees i kveld.

 
At mai 18, 2006, Blogger LilleNille said...

*s*
Gøy ja.
Nå sover du. Håper du drømmer søtt.

 
At mai 18, 2006, Anonymous Anonym said...

...her kan jeg ikke si jeg er hjertens enig, LilleNille. 17. mai er en tradisjon - og bunad, festdrakter og nasjonalsang hører på aller høyeste nivå til på denne dagen! Det handler om kulturformidling, og hvis folk ikke kan legge til side alle trendene og utagerende klesstilene sine denne dagen, - ja, da forsvinner saktens noe av hele poenget med 17.mai.
Forsåvidt er jeg noe enig i debatten om at de etnisk unorske burde gå i sine egne drakter. Det synes jeg ikke det er noe galt i - poenget er at 17. mai er en festdag som markeres, og jeg har ikke sansen for slitte olabukser og leopardstrømper akkurat denne ene dagen. Men det er meg. Jeg har heller ikke bunad. Men 17.mairosett, penklær og synge nasjonalsangen - DET er fast.

 
At mai 19, 2006, Blogger LilleNille said...

Cathrine, ingen bør påtvinges norsk kultur like lite som vi bør påtvinges andres kultur. Kultur bør være et individuelt spørsmål istedenfor den kollektive behandling som politikerne ofte oppmuntrer til.

LilleNille synes også bunader kan være fint, men ville ikke passet en selv. Fikk forresten mange fine kompliment både 16. og 17. mai :))

 
At mai 19, 2006, Anonymous Anonym said...

Ingen bør påtvinges kultur. Men man ønsker å ta vare på den norske kulturen, og 17.mai er noe av det aller norskeste vi har - jeg ser ikke poenget med å bryte tradisjonen med å pynte seg. Dessuten er 17.mai barnas dag. Ønsker vi at barna skal se oss voksne i olabukser, basketsko og miniskjørt i stedetfor bunader? Ikke mine barn. Jeg er etnisk norsk og veldig opptatt av at enkelte tradisjoner blir ivaretatt. Enig med deg, selv har jeg heller ikke bunad. Mulig jeg ikke kler det heller. Men jeg vil rette en stor takk til alle dem som bruker bunad på 17.mai - det gir meg stemning og en riktig patriotisk følelse.
Jeg føler det blir litt feil å si at man påtvinger noen kultur. Vi lever i et fritt land, og alle kan velge hvor mye de vil delta i dets tradisjoner - men å gå på tvers av dem synes jeg blir for teit.

 
At mai 21, 2006, Blogger LilleNille said...

LilleNille er nok mer opptatt av frihet enn av tradisjoner. Det er forferdelig at 17. mai komiteen ikke får ha på seg de klærne de vil, på grunn av et regelverk. Har sett i avisene at ordføreren i ettertid tar selvkritikk på dette, noe som bare skulle mangle.

Når politiske ledere og andre blir tvungen til et spesielt antrekk, da er dette påtvungen kultur Cathrine.

 

Legg inn en kommentar

<< Home